„Amikor a színész valódi hatalomhoz jut”
Martinkovics Mátét, a Színház-és Filmművészeti Egyetem negyedéves
hallgatóját a Móricz Zsigmond Színház főrendezője, Göttinger Pál kereste
meg azzal a kérdéssel, hogy lenne-e kedve részt venni Lars von Trier A főfőnök
című filmjének színházi adaptációjában. Mint mondta, azonnal igennel
felelt, mivel közel érzi magához ezt a sajátos skandináv, „fojtott”
humort, amely „gyakran a kínos helyzeteken alapul”. Saját karaktere,
Nalle is ilyen kellemetlen (a néző szempontjából persze inkább komikus)
helyzeteken, traumákon esik át: miközben minden igyekezetével szeretné
megmutatni tehetségét és felkészültségét, az ál-főfőnök egy-egy
mondatával megsemmisítő erejű kritikát mér rá. Bár ettől teljesen
összeroppan, a kollégák segítségével végül sikerül talpra állnia.
A
fiatal színész szerint az előadás csúcspontja az, „amikor a Horváth
László Attila által játszott munkanélküli színészben tudatosul, mekkora
hatalomhoz jutott a játéknak köszönhetően, és egyik pillanatról a
másikra felcserélődnek a szerepek. A valódi cégvezető teljesen
kiszolgáltatottá válik – sorsa egy színművész kezébe kerül”.
Az
eredeti film ismerete egyáltalán nem könnyítette meg a színészek dolgát,
sőt: „azok a jelenetek, amelyeket a mozivásznon egy-egy vágásnak
köszönhetően is képesek komikussá válni – teljesen máshogy működnek
színpadon.”
Máté számára saját figurájában a legnagyobb kihívást a
helyes arányok eltalálása jelentette, hogy a „kezdetben kissé zárkózott
IT-zseni fokozatos megnyílása közben soha ne türemkedjen ki az
egészből”. Szerencsére Koltai M. Gábor „mindvégig nyitott volt az
ötletekre, partnerként tekintett a színészekre, s emiatt különösen nagy
élmény volt vele együtt dolgozni”.