A sokoldalú Szomor György
Majd minden évben írtam az előadásról, most úgy gondoltam a zeneszerzőről, a szövegíróról, a rendezőről és a főszereplőről legyen szó. Az írás forrása az interneten fellelhető cikkek, interjúk Szomor Györgyről, a Nádasdy Kálmán-díjas színművészről.
2017 nyarán így fogalmaztam a századik előadás után: „Szomor Györgyről mit lehet leírni, azon kívül, hogy fantasztikusan jó a hangja, amely nem csak a Vízi Színház nézőterét tölti be, azon is túlszárnyal, végül mindenképpen a hallgató, a néző lelkéig hatol. A szerénysége egekig ér. Énekhangja erős, tiszta, szöveges mondatai halkan, mégis érthetően szólalnak meg. Zenéje kellemes, dalszövege elgondolkodtató, sokatmondó, vagyis igényes előadóművész, és rendezőként is kiemelkedő. Mindez egy személyben Szomor György.”
Szomor György első zenekarát 11 évesen alakította. 17 éves, amikor a Moho Sapiens 1987 februárjában megalakul és elindultak a Csillag Születik elnevezésű tehetségkutatón, amelyen pop kategóriában első helyezést érték el. A következő évben döntősök a Siófoki Interpop Fesztiválon, majd több felvételt készítettek a Magyar Rádióban. 1989-ben Emerton-díjat kapott a zenekar, Szomor György ekkor 19 éves! A díjátadón ismerkedtek meg Szikora Róberttel, aki közvetítő szerepet vállalt életükben. Neki köszönhető, hogy Gát György producer szerződtette őket az Angyalbőrben című tv-sorozat zenéjének megírására. 1990-ben jelent meg az „Angyalok bőr nélkül” című bakelitlemez. 1993-ban már szólólemezt készített Szomor György.
A színész…
Szomor György számos előadásban játszik, mindenről nem eshet szó. Az első szerepre Gór Nagy Mária kérte fel a Grease című musicalben. Hamarosan az Operettszínházban a Rudolf címszerepe várt rá. A musicalirodalom legszebb szerepét is eljátszhatta a Jézus Krisztus Szupersztárban volt Jézus, de énekelhette a szakmailag nehezebb Júdás szerepét is. Szörényi-Bródy István, a király című rockoperájában Koppányként szintén kiemelkedő alakítást nyújtott. Igazából nagyon karizmatikus előadó, aki pontosan, igényesen, teljes maximalizmussal építi fel szerepeit és ez a jellemző rendezéseire is.
Elton John-Tim Rice Aida musicalének Radames szerepe is a nevéhez fűződik, de az Aida dalszövegit is Szomor György írta. Ezt a musicalt Békéscsabán is eljátszotta, ott a rendezést is vállalta.
A dzsungel könyvében Sir Kán, a Kapj el című darabban Veront alakította. Tolcsvay-Müller Isten pénzében Ebenezer Scrooge bőrébe bújik.
Előadóként és zenei vezetőként vett részt a nagysikerű Queen-musical, Egy bohém rapszódiája című előadásban, ahol Miklós Tibor írta a magyar szöveget a dalokhoz.
Az Operett Színházban több szerepet játszik többek között a Rómeo és Juliában Lőrinc barát, az Elfújta szélben Gerald O’Hara, a Lady Budapestben Cotterill, A Notre Damei toronyőr című musicalben Claude Frollo alakját formálja meg.
Az alkotó…
Szomor György zeneszerzői tevékenysége nem csak a Monte Cristo grófja (2011), hanem a Báthory Erzsébet (2012), a Robin Hood (2010), zenéjét is Szomor György komponálta. De magyar szöveget írt, a Három testőr musicalhez (2006), amelyben Richelieu bíboros szerepét is eljátszotta. Az elmúlt évben mutatták be Békéscsabán a Diótörő és Egérkirály című mesejátékot, amelynek zenéjét szintén Szomor György írta és rendezte is az előadást. Sőt egy fergeteges szám erejéig a színpadra is lép.
Együtt dolgozott a nagy francia sanzonénekes, zeneszerzővel Charles Aznavourral az Ilyen az élet című előadásának magyar változatában, amely szövegkönyvét Aznavur készítette és Szomor György a magyar szöveget írta.
Rendezője a nagysikerű Frank Sinatra – A Hang című előadásnak, amelyben szívbemarkolóan énekli a May Wayt.
A Monte Cristo grófja zeneszerzője, a dalszövegek írója, a musical rendezője és a hitét vesztett gróf megszemélyesítője. A Budapesti RAM Colosseumban rendszeresen műsoron van.
Egészen biztosan van sok olyan előadás, amiről nem esett szó, pedig fontos Szomor György szakmai útján, talán egyszer, egy interjú alkalmával elmondja majd.
Szomor György egyik szövege a Monte Cristo grófjából:
Hurcolván nagy terheit a vén idő szalad
A végtelenből szűken mér, megérint és tovább halad.Érkezés, búcsúzás, álom tán, hogy élsz
Létezés, elmúlás csak percek, mit elhord a szélSzáguld az élet, nem vár, eléget
Száguld, csak nézed, hogy múlik, hogy vége.
A bevezető fotót Babák Zoltán készítette egy korábbi Monte Cristo 100. előadásán, itt, a Vízi Színház színpadán.
Forrás: Newjság