EGY TITOKZATOS KONTINENS LELKÉT SZÓLALTATJÁK MEG
A darabot a remek színészi játék miatt érdemes megnézni a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban.
Ötven perc kaland, repülés, tánc, s némi ismeretterjesztés, no meg zene. De milyen! Furcsa és szokatlan akkordok. Mesebeli Afrika.
Nem érzi jól magát
Afrikában járunk, ahol Maszmók barátságot köt Kokoróval, a krokodillal. Ahol az elefántnak nagy a füle. (De hát milyen is legyen?) Ahol a flamingónak rózsaszínes a tolla. Pardon, a (tüll)jelmeze. Ahol a krokodilpapa mindig éhes. (De hát milyen is legyen?) Ahol minden rejtélyes, ahol az ágcsörgő, a darbuka, a sekere, a chimes, a dzsembé, az autentikus hangszerek egyszerre szólaltatják meg a titokzatos kontinens lelkét és a szereplők történetének háttérakkordjait. Igaz, nem derül ki pontosan, hogy Maszmók, a nagy világutazó miért repül éppen ide. Tévedésből a sivatagban is leszáll, de egy efféle kitérő még belefér a sztoriba.
A cselekmény két szála – Maszmók felfedező útja, illetve a családi pocsolyából elkívánkozó Kokoró kaladozása – akkor metszi egymást, amikor az utazó találkozik a kis krokival.
Vertig Tímea műve módszeresen adagolja a mesepaneleket, miközben olykor-olykor ismeretterjesztő mondatok hangzanak el. A mese a „Légy önmagad!” (a „légy, ami lennél, krokodil…”) filozófiájára, azaz mások és önmagunk elfogadására épül. Igaz, a darabban sem az elefánt, sem a krokodil nem érzi jól magát a bőrében: így aztán az „üzenet” mindenképpen sérül…
A nagy ajándék
A mesét, amelynek eredeti változatát Budapesten a Picaro Produkciós Műhely mutatta be, s amelynek díszleteit és jelmezeit is Vertig Tímea tervezte, négy színész kelti életre. Schmidt Sára dinamikus játékkal eleveníti meg a lelkes címszereplőt, Maszmókot. A kíváncsi krokodilfiút Kónya-Merlin Renáta varázsolja elénk sokszínűen. A többi figurát (részben ők), részben Urmai Gábor és Horváth Sebestyén Sándor jelenítik meg.
Lendületes rendezés
Külön kiemelendő a bemutató zenei világa, amelyben a két férfi „oroszlán” részt vállal. Az általuk megszólaltatott instrumentumok hangzása, valamint a számos énekes betét nagy ajándék a fiatalabb és az idősebb nézők számára. Urmai Gábor lendületes rendezésében ügyel arra, hogy a dialógusokban olyan szövegpoénok hangozzanak el, amelyeket elsősorban a gyerekeket kísérő felnőtt nézők értenek igazán. A Maszmók Afrikában enyhén didaktikus mű, amelyben az írói munka egyenetlenségeit a remek színészi játék ellensúlyozza. Ezért érdemes megnézni!
Karádi Zsolt kritikája