Izgalmas utazás a tudás és a felfedezés világába

A Fővárosi Nagycirkusz újabb nagy cirkuszpedagógiai dobásra készül, ennek kapcsán Greifenstein Jánossal, a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium bohóc osztályának vezetőjével beszélgettünk a szeptember elején megrendezésre kerülő, az iskolakezdő első osztályos tanulók és tanáraik számára készülő rendhagyó előadásokról.


Mi a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai programjának szerepe és mi lesz a rendhagyó előadások lényege?


A cirkusz abban a szerencsés helyzetben van, hogy a cirkuszművészet alkalmas sokrétű pedagógiai célok szolgálatára is. Tökéletes példa erre a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai programja, melynek keretében a diákok az előadás megtekintése után, játszva-tanulva, interaktív formában, negyvenöt percben a tanórákhoz kapcsolódó tananyagot értelmezik újra a cirkuszművészet eszközeivel, hogy a hétköznapokban is használható, ne csak lexikális tudást kapjanak. Volt már matematika, biológia, fizika, kémia, irodalom, környezetismeret, testnevelés és az alsó tagozatosoknak komplex összefoglaló óra. A tapasztalatok alapján muszáj valami emlékhez, vizuális képhez kapcsolni a tanultakat, amik ezáltal könnyebben visszaidézhetők. Tehát összekötjük a cirkuszművészetet és a pedagógiát, mert a cirkuszművészet egyszerre tudja szolgálni a maga zsánereivel és sokszínűségével az összes tantárgyat.


A program kapcsán tapasztalt nagyfokú érdeklődésen és pozitív visszajelzéseken felbuzdulva újabb pedagógiai ötletünk támadt, melynek lényege, hogy segítsünk az első osztályosoknak, akik szeptemberben rálépnek egy új útra, felfedezik az iskolát, ami által egy teljesen más élethelyzetbe kerülnek. Szeretnénk segítséget nyújtani a beilleszkedésükhöz, hogy jó kedvvel, kalandvággyal, odaadással, lelkesedéssel induljanak el az iskola útján. Ezért azt a gondolatot, amely az Atlantic Flight – Nagy cirkuszi utazásban eleve benne van, hogy fedezd fel a világot, ne félj az ismeretlentől, és bátran tegyél egy nagy utazást, összekötjük a pedagógiával és azzal, amivel majd az iskolában találkozni fognak. Az iskola is egy nagy utazás, ahol a világ különböző területeit és nézőpontjait ismerhetjük meg. Ha a gyerekek jó kedvvel, motiváltan, nagy lelkesedéssel indulnak az iskolába, az nekik, a pedagógusoknak és a szüleiknek is jót tesz. A tanároknak is nagy örömet szeretnénk okozni, akik akkortájt kezdenek majd ismerkedni az osztályukkal és megalapozzák a kapcsolatukat: ebben egyfajta csapatépítés lehet ez a cirkuszi előadás, mert egy pedagógus számára is jó dolog egy közös élménnyel kezdeni az évet.


Miről fognak szólni az előadások?


Az artistákkal azt a kedves ajándékot adjuk a gyerekeknek, hogy az Atlantic Flight – Nagy cirkuszi utazás című vízi cirkuszi műsor utolsó néhány előadására újragondoljuk a darab üzenetét, az előadás produkcióit ráhangoljuk az iskolakezdésre, ami olyan lesz, mintha bepillantást nyernénk az iskola színes világába, de közben megtartjuk az utazást mint metaforát. Az előadás legfontosabb mozgatórugója a benne lévő világszínvonalú, gyermekek számára is érdekes produkciók mellett a speciális dramaturgiai váz, melynek szövegkönyve Pál Dániel Levente, a Fővárosi Nagycirkusz dramaturgjának tollából származik. Az én feladatom leginkább arról szól, hogy a gyerekszereplőkkel foglalkozzak és segítsem az előadás átrendezését.


Az egész előadás arról szól, hogy indulunk az iskolába, ami egy utazás is egyben, melyben különleges szerepek is feltűnnek majd. Az előadás vezérfonala egy tanító és egy iskolás csapat kapcsolatáról fog szólni. Egy nagy és izgalmas utazás lesz a tudás és a felfedezés világába.


Szekáry Zsuzsanna