Az imprótól az előadásig
NOVEMBER 18-19.
SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS
(24.)
A Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési
Központ közös módszertani rendezvénye drámatanároknak, gyermek- és
diákszínjátszó-rendező pedagógusoknak, a közoktatásban és a közművelődésben
színjátszással, színházi neveléssel foglalkozó szakembereknek,
színházpedagógusoknak, egyéb területek érdeklődő szakembereinek
AZ IMPRÓTÓL AZ ELŐADÁSIG
A huszonnegyedik alkalommal megrendezésre kerülő módszertani
hétvégén rangos szakmai programmal várjuk a drámapedagógusokat, a
gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt érdeklődőket.
A rendezvény résztvevői tréningeken, bemutató órákon, saját élményű
foglalkozásokon, színházi nevelési programokon és színházi előadásokon vehetnek
részt.
RÉSZLETES PROGRAM
November 18. péntek
15.00-
REGISZTRÁCIÓ
16.00-17.30 IGEN,
ÉS... moderált beszélgetés a hazai imprós szcéna szereplőivel
Bemutatkozik a Forimpró, a Grund, az Import Impró, az Improvokál, az Itt és
most és a Momentán Társulat.
A beszélgetés során a moderátor, majd a nézők kérdései mentén képet kaphatunk
többek közt a hazai imprós szcéna sokszínűségéről, az improvizáció mai
magyarországi helyzetéről, valamint az improvizáció változatos
felhasználhatóságáról.
Moderátor: Perényi Balázs
17.45-20.45 IMPROVIZÁCIÓS
TRÉNINGEK (választható programok)
a) AZ IMPROVIZÁCIÓ
MÓDSZERTANI ALAPJAI – Andrew Hefler vezetésével
Mindannyian használunk imprós gyakorlatokat a drámatanári praxisunkban. Sokszor
tűnik úgy, hogy valami hibádzik. Nem megy az improvizálás. Ennek egyik oka az
lehet, hogy a helyzetgyakorlatok használatát nem előzi meg a módszertani képzés, azaz nem
tanulunk meg valójában improvizálni. Olyan ez, mintha oktatás nélkül mennénk be
kocsival a budapesti forgalomba. A tréning során Andrew a színpadi rögtönzést
előkészítő gyakorlatokat és technikákat vezet be, melyek segíthetnek abban,
hogy a foglalkozások során okosabban, tervezettebben tudjuk használni az
improvizációt.
b) IMPROVIZÁCIÓS
GYAKORLATOK ALKALMAZÁSA A DRÁMATANÁRI GYAKORLATBAN – Varju Nándor
vezetésével
Az improvizáció azon túl, hogy egy egyre népszerűbb színpadi műfaj, önálló
módszertannal rendelkezik, melynek alapja az elfogadás. Miközben improvizálunk,
agyunk, egész lényünk más állapotba kapcsol át, melynek középpontjában a
pozitív hozzáállás, a partner ötleteinek elfogadása, továbbgondolása áll.
Olyan gyakorlatokat, technikákat látunk a tréning során, melyek tantermi
körülmények között is könnyedén használhatóak, és segítik abban a
(dráma)tanárokat, hogy színesebbé, a gyerekek és saját maguk számára is
izgalmasabbá tegyék a foglalkozásokat, órákat.
21.00-22.30 5,
4, 3, 2, 1, AVAGY SUPER SCENE - imprós előadás a
jelenlévő imprósok részvételével
5 rendező különböző stílusú, a résztvevő imprószínészek által rögtönzött
története versenyez a nézők figyelméért. Az első jelenetek megtekintése után a
közönség szavazatai alapján már csak 4 történet folytatását látjuk, aztán 3, 2
és végül 1 történet marad, melyet végigkövethetünk.
November 19. szombat
9.00-
REGISZTRÁCIÓ
9.00-10.00 ÁLOMVIGYÁZÓK – Kun
Dóra drámafoglalkozása óvodásokkal
Egyre többen kapjuk meg pedagógusként azt a feladatot, hogy az eddig magyar
nyelvű, magyar hagyományokon alapuló nevelési közegben immár több kultúrájú
gyerekekkel kell együttműködnünk. Számos érzékenyítő tanítási drámával
találkoztunk, mely a másság elfogadásával, más kultúrájú emberek befogadásával
foglalkozik, de mi van akkor, ha a csoport attitűdje készen áll erre, csak
éppen az egyén nem mer lépni, mert nem tudja, hogyan közeledhet az egyébként
befogadó közeg felé. Ezt járjuk körbe óvodás gyerekekkel – kézen fogva.
10.00-13.00 GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ
PÉLDATÁR
válogatás az országos
gyermekszínjátszó fesztivál legjobb előadásaiból
Hiszünk abban, hogy a gyermekszínjátszás az egyik legkreatívabb
tevékenység, amely a gyermek személyiségét komplexen fejleszti, közösséget
teremt és lehetővé teszi a közös alkotómunka örömének megtapasztalását.
A Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó az ország egészét érintő
felmenőrendszerű, amatőr művészeti rendezvénysorozat, amelyet az együttműködő
intézmények, szervezetek segítségével a Magyar Drámapedagógiai Társaság tart
életben, s amely eddig története során széleskörű szakmai elismerést vívott ki.
Létszámát és kiterjedését tekintve a színjátszás területén a legnagyobb hazai
eseménysorozat.
Az esemény a rendes éves szakmai rendezvényünket teszi teljessé, egyik
legfontosabb tevékenységi területünk eredményeinek bemutatásával, szakmai
értékelésével.
A XXV. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivál három példa értékű
előadásának bemutatásával és az előadások szakmai elemzésével a jövő évi
fesztiválra készülőknek, a gyermekszínjátszással foglalkozni kívánóknak szolgálunk
mintával: megmutatva azokat a szakmai-művészeti értékeket, amelyekhez a
gyermekek játékának értő irányításával el lehet jutni.
A program gerince a három kiválasztott előadás bemutatója: a hozzájuk
kapcsolódó szakmai elemzések, majd nyitott fórumbeszélgetések. Vendégünk lesz dr.
Pinczés István rendező
(Jászai-díj, Ucsimura-díj), az ez évi országos fesztivál zsűrijének tagja – aki
vezeti az elemzéseket és a beszélgetéseket is ő moderálja (az országos
fesztivál diákzsűrijét képviselő fiatalok – Balogh Zsófia, Csáki Benedek, Kaposi
Márton –
közreműködésével).
A módszertani program fontos része lesz a napot záró színházi előadás is, ami
éppen az iskolai élet egyik megkerülhetetlen elemével, a kötelező irodalommal
foglalkozik.
INÁRCSI FELSŐS SZÍNJÁTSZÓK Kutya (25’)
KB35 Inárcsi Színjátszó K.H.E., Inárcs
Csoportvezető-rendezők: Fazekas Anna Dorottya, Szivák-Tóth Viktor
Az Inárcsi Színjátszók alsós, felsős, középiskolás – sőt felnőtt és szépkorú –
csoportjai közül most a felső tagozatos csoport lép fel rendezvényünkön. A
csapat-összetételben voltak ugyan változások, ki korábban, ki később kezdte meg
a színjátszást, a csapat magja azonban harmadik éve dolgozik együtt.
Mindannyian a Múzsák Művészeti Iskola tanulói. 2015-ben léptek fel először a
Weöres Sándor Országos Színjátszó Találkozón. Idei, Kutya című előadásukat egy
ismert ifjúsági regény dramaturgiai vázának felhasználásával, saját
improvizációikból állították össze. Rendező Fazekas Anna Dorottya és
Szivák-Tóth Viktor mellett természetesen: a csoport.
SZÁLKA STÚDIÓ Szemenszedett mese (25’)
Tatabányai Árpád Gimnázium, Tatabánya
Csoportvezető-rendező: Tara Andrea
A Grimm testvérek Egyszemke, kétszemke, háromszemke című műve alapján
átdolgozta Gimesi Dóra
A Tatabányai Árpád Gimnázium diákszínpada, a Szálka Stúdió 2009-ben alakult. Az
elmúlt 7 évben 10 előadást állítottak színpadra. 2012 óta vesznek részt az
Országos Diákszínjátszó Találkozó és a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó
Találkozó versenyein, ahol 5 aranyat, 2 ezüst és egy bronz minősítést
szereztek. A csoport országos fesztiválra hatszor kapott meghívást: felléptek
Budapesten (ODT), Debrecenben (WSO), Kecskeméten (ODT), Miskolcon (ODT),
Szegeden (WSO) és Szekszárdon (WSO).
A Szemenszedett mese a Grimm testvérek Egyszemke, kétszemke, háromszemke című
meséjének átdolgozása. A feldolgozást Gimesi Dóra a Vaskakas Bábszínház számára
készítette. A darab nyomtatásban 2014-ben jelent meg, a Drámai Mesék sorozat 2.
kötetében.
A Szemenszedett mese egy fordított világban játszódik: egy országban, ahol
mindenkinek egy, három vagy öt szeme van. Egy országban, ahol a két szemmel
született Erzsikére ferde szemmel néznek.
Játsszák: Guba Eszter, Jelenik Panna, Juhász Ágnes, Simon Dóra, Szilvási Artúr,
Tomasovszky Pálma és Vida Stella.
BENDEGÚZOK Az arany tuskó (16’)
Országh Kristóf Általános Iskola, Sirok
Csoportvezető-rendező: Gál Zoltán
Népmese alapján átdolgozta Gál Zoltán
A Bendegúzok színjátszó csoport 5. generációja mutatkozik be Önök előtt. Egy
cigány népmesét dolgoztunk fel, ami azért érdekes, mert sok a közös pont az ő
életük és a színpadra állított darab között. A történet nagyon egyszerű, szinte
kikövetkeztethető. A szereplők is egyszerűek, karakterük megmosolyogtató, de
elgondolkodtató is. A főszereplők lendületes színészi játéka nagyszerű és
szórakoztató.
10.00-11.30 LARS
BARÁTNŐJE – tanítási dráma 16-17
évesekkel, Vojtek Ildikó, a Fórum Társulat színész-drámatanára
Tanítási dráma óra a különbözőségek elfogadásáról, illetve a normális és
abnormális viselkedés közötti elmosódott határról. A résztvevőket egy svéd
faluba kalauzoljuk, ahol saját tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogy egy kis
közösség hogyan változik meg, amikor egyik tagja a normákkal szembefordul. A
foglalkozást az Oscar-jelölt Lars and the real girl című film ihlette, és nagy sikert
aratott a Marczibányi tér drámapedagógia képzésén és a DRÁMA VAN nyári
programján.
11.30-13.00 OLVASÓPRÓBA
2. – Párhuzamos
világok. Kortárs magyar színdarabok
Néhány éve megsokasodtak azok a színházi előadások, amelyek a gyerekkorból
már kinőtt, ám még a felnőttkor előtt álló fiatalok számára készültek. Fontos
jellemzőjük ezeknek az előadásoknak, hogy olyan történeteket mesélnek el,
amelyek a tizenéves korosztály sajátos élethelyzeteit, problémáit vetik fel. Az
előadásszövegek többnyire az adott produkció számára íródnak, szerzőik maguk is
otthonosan mozognak a tizenévesek világában, pontosan értik problémáikat, és
hitelesen beszélik nyelvüket.
Az Olvasópróba sorozat második kötete a hazai könyvkiadásban először tesz
kísérletet arra, hogy összegyűjtse és közreadja ezeknek a – tizenévesek számára
írt – drámaszövegeknek a legjavát.
A könyvbemutató kapcsán alkotói munkamódszerekről és az előadások
tapasztalatairól beszélgetünk a kötet szerzőivel, színészekkel.
Jeli Viktória–Tasnádi István: kettős:játék
Hajós Zsuzsa–Kárpáti István: Szélben szállók
Gyulay Eszter–Kovács Krisztián–Scherer Péter: A gyáva
Pass Andrea: Újvilág
13.00-14.00 A
NÉGYSZÖGLETŰ KEREK ERDŐ – tanítási dráma 3. osztályosokkal, Pátkay Mónika
Lázár Ervin A Négyszögletű Kerek Erdő című művét dolgozzuk fel az
osztállyal. Minden fejezethez készítek egy tanítási drámát, melynek a
fókuszában az adott fejezet erkölcsi mondanivalója áll. A jó tanító nem csak
ismereteket ad át, személyiséget fejleszt, önbizalmat ad, felkelti a
tudásvágyat, mellyel önművelésre serkenti tanítványait. Az élményszerű oktatás
nélkülözhetetlen kelléke a drámapedagógia. Kötelező olvasmányokat, verseket,
meséket tehetünk izgalmassá, személyes élményen keresztül vonhatjuk be
tanítványainkat egy fiktív világba, ahol problémamegoldások közben valós
tudásra tehetnek szert, és új tapasztalatokat szerezhetnek. Kalandozzatok
velünk, a Bálint Márton Általános Iskola 3. A osztályával „A Négyszögletű Kerek
Erdőben” és bepillanthattok az Ötletel-Ők hétköznapjaiba!
„A tanítás csak információt tölt a fejekbe, de a nevelés: növel. Nem
mennyiséget ad, hanem minőséget. Segít egy rózsának igazi rózsává válni. És egy
gyereknek megtalálni és kibontani önmagát.” (Müller Péter)
13.00-14.00 DRÁMAÓRA
OKOSTELEFONNAL – drámaóra
felső tagozatosokkal, Vancsuráné Sárközi Angéla
Vajon mennyire alkalmazhatók az okostelefonok a drámajátékban? Mennyire
tudjuk okosan használni azokat a 21. századi vívmányokat a drámában, amelyek meghatározzák
a digitális bennszülöttek mindennapjait? Lehet-e jól használni ezeket a
tematikus drámajátékokban? A feltett kérdésekre a játék során keressük a
válaszainkat.
14.00-15.00 MIDGARD:
AZ EMBEREK HONA – középiskolásoknak szóló többtanáros drámaóra
demonstrációja felnőttekkel, Nikolay Barzakov, Jozifek Zsófi, Nyárai
András (kétnyelvű bemutató foglalkozás a Nyitott Kör Egyesület fiatal
drámatanáraival)
2016. augusztus-szeptemberében a Nyitott Körben egy képzés keretében
többtanáros drámaórák létrehozásán dolgoztunk (amely folyamatba Kaposi László
mentorként kapcsolódott be). Az általunk kidolgozott foglalkozás Sallainé Topor
Rita Bizalom, játék című órája alapján készült, és ahogy
az eredeti óra esetében is; a fókuszban az áll, hogy mit kezdhetnek egy csoport
tagjai azzal a helyzettel, amikor megrendül a bizalmuk a közösség egy tagjában;
illetve amikor egy látszólag jól működő csoportban két tag között
feloldhatatlan ellentét feszül, amely közvetlen hatást gyakorol a csoport által
közösen végzett tevékenységekre. A csoportra épülő drámaóra célja körüljárni a
döntéshelyzetből adódó lehetőségeket és azok következményeit mind a csoportra
mint entitásra, mind annak közös tevékenységeire nézve.
14.00-15.00 AKTFOTÓ
– középiskolásoknak, felnőtteknek szóló
többtanáros drámaóra demonstrációja felnőttekkel, Bakonyvári Krisztina,
Kottán Klaudia, Vattay Liliána
A Nyitott Kör Egyesület szervezésében (Kaposi László vezetésével)
megvalósult, drámapedagógiai képzés keretében készült többtanáros drámaóránk. A
foglalkozásban egy iskolaszék tagjaiként hozhatunk döntést a gimnázium egyik
elismert pedagógusának sorsáról, akiről megosztó információk látnak napvilágot
egy közösségi oldalon és a médiában is. Mi alapján döntünk egy közösséget
érintő kérdésben akkor, ha erre nem ismerünk közösen elfogadott normát?
Léteznek-e egyértelmű válaszok erkölcsi kérdésekben? Hogyan születnek új,
közösségi szabályok? Ezekre a kérdésekre keressük a választ Aktfotó című óránk
során.
15.00-16.15
BÁTHORY – 5-8. osztályosoknak szóló
tanítási dráma felnőttekkel, Farkas Atilla, a Kerekasztal munkatársa
Felkérés a Magyar Nemzeti Levéltártól. 12 felsős. Báthory István. Török
kor.
Milyen eszközöket kínál a dráma egy konkrét felkérés teljesítéséhez? Hogyan
lehet kézzelfogható tananyagot drámás módszerekkel feldolgozni? Milyen drámaóra
érdekes egy ötödikesnek és egy nyolcadikosnak egyaránt?
Ezekre a kérdésekre igyekeztünk választ adni, amikor elvállaltuk a fenti
felkérést és elkészítettünk egy drámaórát. Ennek az órának válhatnak résztvevőivé
a workshopra jelentkezők, de ami még fontosabb: az óra után közösen igyekezünk
választ keresni a fenti kérdésekre, közösen dolgozunk a drámaórán, annak
javításán, fejlesztésén.
15.00-16.15 FRIDA – drámaóra 15-18
évesekkel, Szendrey Gitta
Rengeteg dolgot kaptunk és kapunk folyamatosan az élettől. Tulajdonképpen
majdnem mindent természetesnek veszünk egészen addig, amíg nem kell saját
magunknak megdolgozni értük, de legfőképpen addig, amíg el nem veszítünk
valamit, ami fontos. Szeretném a fiatalokat rávezetni arra, hogy ismerjék fel,
értékeljék és vigyázzanak azokra a kincsekre, amijük van, és eddig lehet, hogy
észre sem vették. Szeretném, ha megtanulnák, hogy az álmoknak mekkora ereje
van. Ezt az üzenetet pedig Frida Kahlo életén és művészetén keresztül szeretném
átadni a résztvevő fiataloknak.
16.15-17.30 DRÁMAPEDAGÓGIAI
ALBIZOTTSÁG - témafelvezető előadások, kerekasztal-beszélgetés
A Drámapedagógiai Albizottság 2016. március 30-án kimondta megalakulását,
és kéri a MTA Neveléstudományi Bizottságát, hogy fogadja be albizottságai közé.
A Bizottság tavaszi ülésén az albizottság létrejöttét örömmel
üdvözölte. A Drámapedagógiai Albizottság tagjai: a MTA köztestületének azon
tagjai, akiknek tudományos munkássága érintkezik a drámapedagógia
interdiszciplináris szaktudományával, s aki az Albizottság tagjai kívánnak
lenni. A csatlakozás lehetősége nyitott. Kilián István DSc egyetemi tanár,
professor emeritus, (Miskolci Egyetem), Eck Júlia egyetemi docens (Pannon
Egyetem), Trencsényi László címzetes egyetemi tanár (ELTE), Novák Géza
Máté egyetemi adjunktus (ELTE), Kaposi József egyetemi docens (Pázmány
Egyetem), Golden Dániel egyetemi adjunktus, tudományos munkatárs (Színház- és
Filmművészeti Egyetem), Cziboly Ádám PhD, tudományos munkatárs, Czibula Katalin
egyetemi docens (ELTE), Demeter Júlia egyetemi docens (ELTE), Tölgyessy Zsuzsa
főiskolai adjunktus (Pázmány Péter Tudományegyetem) személyesen jelenlétével
juttatta kifejezésre fenti szándékát. Munkájuk miatt távol maradtak, de
csatlakozásukat írásban jelezték Zalay Szabolcs PhD, Pécs, Pinczésné Palásthy
Ildikó főiskolai docens, Debrecen, Raátz Judit egyetemi docens (ELTE), Lannert
István főiskolai adjunktus (Károli Egyetem), összesen 14 tudományos fokozattal
rendelkező szakember, ki már köztestületi tag, vagy folyamatban van
köztestületi tagsága. Valamennyiük tudományos munkássága érintkezik azzal a
neveléstudományi diszciplínának tekinthető interdiszciplínával, melyet a hazai
tudományos terminológia drámapedagógiának nevez, ugyanekkor személyükben
megjelenik ennek a szakágnak több fontos paradigmája és kutatási-kifejezési
megközelítése is (az iskoladráma-történettől a nevelési gyakorlatban
alkalmazott drámáig, a drámaoktatás felső- és közoktatási módszertanáig,
a szociális-szociológiai megközelítésű felfogásokig stb.).
Az albizottság terveiről, munkamódszereiről, eddigi munkáiról ad számot a
drámapedagógusok széles köre előtt a programon. Trencsényi László bemutatja a
bizottságot, Eck Júlia pedig a legutóbbi kutatások eredményeit összegző,
készülő „tanítási segédletről”, tanári kézikönyvről ad számot.
16.15-17.30 AMIT
EDWARD BONDTÓL TANULTUNK – workshop Hajós Zsuzsával és Nyári Arnolddal, a
Kerekasztal munkatársaival
Éppen egy évtizede tanulmányozzuk és használjuk Edward
Bondszínházelméletének elemeit a Kerekasztal Színházi Nevelési
Központ munkájában. Az évforduló örömére gyakorlatban osztjuk meg
tapasztalatainkat az érdeklődőkkel összegezve a számunkra releváns,
gondolkodásunkat inspiráló tételeket, fogalmakat, alapvetéseket.
17.30-18.30 KÖZGYŰLÉS
Amennyiben nem szavazóképes a közgyűlés, úgy 18.00-ra hívjuk össze a
megismételt közgyűlést.)
A tervezett napirend:
1.) Az MDPT utolsó egy éve – a közgyűlés előtti héten a drama.hu oldalon
közzétett munkabeszámoló szóbeli kiegészítése
2.) Az MDPT tevékenysége a számok tükrében – a közgyűlés előtti héten a
drama.hu oldalon közzétett gazdasági-pénzügyi beszámoló szóbeli kiegészítése
3.) A következő évi munkaterv alapvetései
19.00-20.45 Az
Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet bemutatja: ÖKöR – Összes
Kötelező Röviden színházi revízió negyvenhat és fél részben
Játsszák: Cseri Hanna, Keresztesy Veronika, Tölgyfa Gergely
Zene: Eklics Dániel, Cseri Hanna
Látvány: Jankó Mátyás, Peták Timót
Mozgás: Spanicsek Valentina
Munkatárs: Hangay Nikolett
Dramaturg, rendező: Szabó Attila
„Előre megrágott olvasmány-granulátummal etetnek?! Hol itt a szabad akarat?”
Lucifer, a Madáchból
„Nagyon helyes. Szépre nevel, segít megértetni a fiatalokkal, hogy el kell
olvasni a kötelező irodalmat. Nagyon helyes. Nem, még nem láttam.” H. Antal,
magyartanár
Az alábbi adatok a Tákisz szókincstára, a Világtanárok Magyar Irodalmi és a
Magyartanárok Világirodalmi Szakszervezetének sorszámláló bizottsága, az ENSZ
diák- és tanárvédelmi HR tanácsadója, a „Miért éppen a Bánk bán?”
ifjúságvédelmi szervezete, a Klikk főbólogatójának nagymamája, az Édes
Anyanyelvünk és a Gender Kutatóintézet homonormativitást ellenőrző
Bélaegyletének közös tanulmánya, a Pécsi Mondattan (azaz éljen Peti és Mari)
bizottságának, a „Magyar embernek magyar könyvet!” Gittrágó-egylet valamint a
Világűrkutatók klasszika-filológiai tanszékének komparatisztikai
coach-menedzsere által végzett kutatásait megheckerező „Olvassunk minden nap!”
Széplelkű Diákok Alapítvány jóváhagyásával kerültek hozzánk. Ezek szerint a
2016/17-es tanévben a középiskolai kötelező olvasmányok az alábbi adatokat
tartalmazzák:
39 374 970 betű
A rendezvényen a Tintakő Könyvesbolt kínálatában megvásárolhatók drámajáték-gyűjtemények, színdarabok, drámapedagógia oktatási segédanyagok és a művészeti nevelést előtérbe helyező kiadványok mellett a kortárs gyermekirodalom legjobb, válogatott kötetei, erdélyi magyar kiadók pedagógiai, kortárs felnőtt- és gyermekirodalmi kiadványai, valamint a Drámapedagógiai Magazin számai is.
Információ: Füsi Anna (06 70 335-3959; szdnregisztracio@gmail.com)
Regisztráció és belépők: