Az imprótól az előadásig

NOVEMBER 18-19.
SZÍNHÁZ-DRÁMA-NEVELÉS (24.)

A Magyar Drámapedagógiai Társaság és a Marczibányi Téri Művelődési Központ közös módszertani rendezvénye drámatanároknak, gyermek- és diákszínjátszó-rendező pedagógusoknak, a közoktatásban és a közművelődésben színjátszással, színházi neveléssel foglalkozó szakembereknek, színházpedagógusoknak, egyéb területek érdeklődő szakembereinek

AZ IMPRÓTÓL AZ ELŐADÁSIG
A huszonnegyedik alkalommal megrendezésre kerülő módszertani hétvégén rangos szakmai programmal várjuk a drámapedagógusokat, a gyermekszínjátszás, a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt érdeklődőket.
A rendezvény résztvevői tréningeken, bemutató órákon, saját élményű foglalkozásokon, színházi nevelési programokon és színházi előadásokon vehetnek részt.

RÉSZLETES PROGRAM

November 18. péntek
15.00-               REGISZTRÁCIÓ

16.00-17.30        IGEN, ÉS... moderált beszélgetés a hazai imprós szcéna szereplőivel
Bemutatkozik a Forimpró, a Grund, az Import Impró, az Improvokál, az Itt és most és a Momentán Társulat.
A beszélgetés során a moderátor, majd a nézők kérdései mentén képet kaphatunk többek közt a hazai imprós szcéna sokszínűségéről, az improvizáció mai magyarországi helyzetéről, valamint az improvizáció változatos felhasználhatóságáról.
Moderátor: Perényi Balázs

17.45-20.45        IMPROVIZÁCIÓS TRÉNINGEK (választható programok)
a) AZ IMPROVIZÁCIÓ MÓDSZERTANI ALAPJAI – Andrew Hefler vezetésével
     
Mindannyian használunk imprós gyakorlatokat a drámatanári praxisunkban. Sokszor tűnik úgy, hogy valami hibádzik. Nem megy az improvizálás. Ennek egyik oka az lehet, hogy a helyzetgyakorlatok használatát nem előzi meg a módszertani képzés, azaz nem tanulunk meg valójában improvizálni. Olyan ez, mintha oktatás nélkül mennénk be kocsival a budapesti forgalomba. A tréning során Andrew a színpadi rögtönzést előkészítő gyakorlatokat és technikákat vezet be, melyek segíthetnek abban, hogy a foglalkozások során okosabban, tervezettebben tudjuk használni az improvizációt.
b) IMPROVIZÁCIÓS GYAKORLATOK ALKALMAZÁSA A DRÁMATANÁRI GYAKORLATBAN – Varju Nándor vezetésével
Az improvizáció azon túl, hogy egy egyre népszerűbb színpadi műfaj, önálló módszertannal rendelkezik, melynek alapja az elfogadás. Miközben improvizálunk, agyunk, egész lényünk más állapotba kapcsol át, melynek középpontjában a pozitív hozzáállás, a partner ötleteinek elfogadása, továbbgondolása áll.
Olyan gyakorlatokat, technikákat látunk a tréning során, melyek tantermi körülmények között is könnyedén használhatóak, és segítik abban a (dráma)tanárokat, hogy színesebbé, a gyerekek és saját maguk számára is izgalmasabbá tegyék a foglalkozásokat, órákat.

21.00-22.30        5, 4, 3, 2, 1, AVAGY SUPER SCENE - imprós előadás a jelenlévő imprósok részvételével
5 rendező különböző stílusú, a résztvevő imprószínészek által rögtönzött története versenyez a nézők figyelméért. Az első jelenetek megtekintése után a közönség szavazatai alapján már csak 4 történet folytatását látjuk, aztán 3, 2 és végül 1 történet marad, melyet végigkövethetünk. 

November 19. szombat
9.00-                 REGISZTRÁCIÓ

9.00-10.00          ÁLOMVIGYÁZÓK – Kun Dóra drámafoglalkozása óvodásokkal
Egyre többen kapjuk meg pedagógusként azt a feladatot, hogy az eddig magyar nyelvű, magyar hagyományokon alapuló nevelési közegben immár több kultúrájú gyerekekkel kell együttműködnünk. Számos érzékenyítő tanítási drámával találkoztunk, mely a másság elfogadásával, más kultúrájú emberek befogadásával foglalkozik, de mi van akkor, ha a csoport attitűdje készen áll erre, csak éppen az egyén nem mer lépni, mert nem tudja, hogyan közeledhet az egyébként befogadó közeg felé. Ezt járjuk körbe óvodás gyerekekkel – kézen fogva.

10.00-13.00        GYERMEKSZÍNJÁTSZÓ PÉLDATÁR
válogatás az országos gyermekszínjátszó fesztivál legjobb előadásaiból
Hiszünk abban, hogy a gyermekszínjátszás az egyik legkreatívabb tevékenység, amely a gyermek személyiségét komplexen fejleszti, közösséget teremt és lehetővé teszi a közös alkotómunka örömének megtapasztalását.
A Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó az ország egészét érintő felmenőrendszerű, amatőr művészeti rendezvénysorozat, amelyet az együttműködő intézmények, szervezetek segítségével a Magyar Drámapedagógiai Társaság tart életben, s amely eddig története során széleskörű szakmai elismerést vívott ki. Létszámát és kiterjedését tekintve a színjátszás területén a legnagyobb hazai eseménysorozat.
Az esemény a rendes éves szakmai rendezvényünket teszi teljessé, egyik legfontosabb tevékenységi területünk eredményeinek bemutatásával, szakmai értékelésével.
A XXV. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivál három példa értékű előadásának bemuta­tásá­val és az előadások szakmai elemzésével a jövő évi fesztiválra készülőknek, a gyermekszínjátszással foglalkozni kívánóknak szolgálunk mintával: megmutatva azokat a szakmai-művészeti értékeket, amelyekhez a gyermekek játékának értő irányításával el lehet jutni.
A program gerince a három kiválasztott előadás bemutatója: a hozzájuk kapcsolódó szakmai elemzések, majd nyitott fórumbeszélgetések. Vendégünk lesz dr. Pinczés István rendező (Jászai-díj, Ucsimura-díj), az ez évi országos fesztivál zsűrijének tagja – aki vezeti az elemzéseket és a beszélgetéseket is ő moderálja (az országos fesztivál diákzsűrijét képviselő fiatalok ­ – Balogh Zsófia, Csáki Benedek, Kaposi Márton – közreműködésével).
A módszertani program fontos része lesz a napot záró színházi előadás is, ami éppen az iskolai élet egyik megkerülhetetlen elemével, a kötelező irodalommal foglalkozik.

INÁRCSI FELSŐS SZÍNJÁTSZÓK Kutya (25’)
KB35 Inárcsi Színjátszó K.H.E., Inárcs
Csoportvezető-rendezők: Fazekas Anna Dorottya, Szivák-Tóth Viktor
Az Inárcsi Színjátszók alsós, felsős, középiskolás – sőt felnőtt és szépkorú – csoportjai közül most a felső tagozatos csoport lép fel rendezvényünkön. A csapat-összetételben voltak ugyan változások, ki korábban, ki később kezdte meg a színjátszást, a csapat magja azonban harmadik éve dolgozik együtt. Mindannyian a Múzsák Művészeti Iskola tanulói. 2015-ben léptek fel először a Weöres Sándor Országos Színjátszó Találkozón. Idei, Kutya című előadásukat egy ismert ifjúsági regény dramaturgiai vázának felhasználásával, saját improvizációikból állították össze. Rendező Fazekas Anna Dorottya és Szivák-Tóth Viktor mellett természetesen: a csoport.

SZÁLKA STÚDIÓ Szemenszedett mese (25’)
Tatabányai Árpád Gimnázium, Tatabánya
Csoportvezető-rendező: Tara Andrea
A Grimm testvérek Egyszemke, kétszemke, háromszemke című műve alapján átdolgozta Gimesi Dóra
A Tatabányai Árpád Gimnázium diákszínpada, a Szálka Stúdió 2009-ben alakult. Az elmúlt 7 évben 10 előadást állítottak színpadra. 2012 óta vesznek részt az Országos Diákszínjátszó Találkozó és a Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó versenyein, ahol 5 aranyat, 2 ezüst és egy bronz minősítést szereztek. A csoport országos fesztiválra hatszor kapott meghívást: felléptek Budapesten (ODT), Debrecenben (WSO), Kecskeméten (ODT), Miskolcon (ODT), Szegeden (WSO) és Szekszárdon (WSO).
A Szemenszedett mese a Grimm testvérek Egyszemke, kétszemke, háromszemke című meséjének átdolgozása. A feldolgozást Gimesi Dóra a Vaskakas Bábszínház számára készítette. A darab nyomtatásban 2014-ben jelent meg, a Drámai Mesék sorozat 2. kötetében.
A Szemenszedett mese egy fordított világban játszódik: egy országban, ahol mindenkinek egy, három vagy öt szeme van. Egy országban, ahol a két szemmel született Erzsikére ferde szemmel néznek.
Játsszák: Guba Eszter, Jelenik Panna, Juhász Ágnes, Simon Dóra, Szilvási Artúr, Tomasovszky Pálma és Vida Stella.

BENDEGÚZOK Az arany tuskó (16’)
Országh Kristóf Általános Iskola, Sirok
Csoportvezető-rendező: Gál Zoltán
Népmese alapján átdolgozta Gál Zoltán
A Bendegúzok színjátszó csoport 5. generációja mutatkozik be Önök előtt. Egy cigány népmesét dolgoztunk fel, ami azért érdekes, mert sok a közös pont az ő életük és a színpadra állított darab között. A történet nagyon egyszerű, szinte kikövetkeztethető. A szereplők is egyszerűek, karakterük megmosolyogtató, de elgondolkodtató is. A főszereplők lendületes színészi játéka nagyszerű és szórakoztató.

10.00-11.30        LARS BARÁTNŐJE  tanítási dráma 16-17 évesekkel, Vojtek Ildikó, a Fórum Társulat színész-drámatanára
Tanítási dráma óra a különbözőségek elfogadásáról, illetve a normális és abnormális viselkedés közötti elmosódott határról. A résztvevőket egy svéd faluba kalauzoljuk, ahol saját tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogy egy kis közösség hogyan változik meg, amikor egyik tagja a normákkal szembefordul. A foglalkozást az Oscar-jelölt Lars and the real girl című film ihlette, és nagy sikert aratott a Marczibányi tér drámapedagógia képzésén és a DRÁMA VAN nyári programján.

11.30-13.00        OLVASÓPRÓBA 2.  Párhuzamos világok. Kortárs magyar színdarabok
Néhány éve megsokasodtak azok a színházi előadások, amelyek a gyerekkorból már kinőtt, ám még a felnőttkor előtt álló fiatalok számára készültek. Fontos jellemzőjük ezeknek az előadásoknak, hogy olyan történeteket mesélnek el, amelyek a tizenéves korosztály sajátos élethelyzeteit, problémáit vetik fel. Az előadásszövegek többnyire az adott produkció számára íródnak, szerzőik maguk is otthonosan mozognak a tizenévesek világában, pontosan értik problémáikat, és hitelesen beszélik nyelvüket.
Az Olvasópróba sorozat második kötete a hazai könyvkiadásban először tesz kísérletet arra, hogy összegyűjtse és közreadja ezeknek a – tizenévesek számára írt – drámaszövegeknek a legjavát.
A könyvbemutató kapcsán alkotói munkamódszerekről és az előadások tapasztalatairól beszélgetünk a kötet szerzőivel, színészekkel.
Jeli Viktória–Tasnádi István: kettős:játék
Hajós Zsuzsa–Kárpáti István: Szélben szállók
Gyulay Eszter–Kovács Krisztián–Scherer Péter: A gyáva
Pass Andrea: Újvilág

13.00-14.00        A NÉGYSZÖGLETŰ KEREK ERDŐ  tanítási dráma 3. osztályosokkal, Pátkay Mónika
Lázár Ervin A Négyszögletű Kerek Erdő című művét dolgozzuk fel az osztállyal. Minden fejezethez készítek egy tanítási drámát, melynek a fókuszában az adott fejezet erkölcsi mondanivalója áll. A jó tanító nem csak ismereteket ad át, személyiséget fejleszt, önbizalmat ad, felkelti a tudásvágyat, mellyel önművelésre serkenti tanítványait. Az élményszerű oktatás nélkülözhetetlen kelléke a drámapedagógia. Kötelező olvasmányokat, verseket, meséket tehetünk izgalmassá, személyes élményen keresztül vonhatjuk be tanítványainkat egy fiktív világba, ahol problémamegoldások közben valós tudásra tehetnek szert, és új tapasztalatokat szerezhetnek. Kalandozzatok velünk, a Bálint Márton Általános Iskola 3. A osztályával „A Négyszögletű Kerek Erdőben” és bepillanthattok az Ötletel-Ők hétköznapjaiba!
„A tanítás csak információt tölt a fejekbe, de a nevelés: növel. Nem mennyiséget ad, hanem minőséget. Segít egy rózsának igazi rózsává válni. És egy gyereknek megtalálni és kibontani önmagát.” (Müller Péter)

13.00-14.00        DRÁMAÓRA OKOSTELEFONNAL  drámaóra felső tagozatosokkal, Vancsuráné Sárközi Angéla
Vajon mennyire alkalmazhatók az okostelefonok a drámajátékban? Mennyire tudjuk okosan használni azokat a 21. századi vívmányokat a drámában, amelyek meghatározzák a digitális bennszülöttek mindennapjait? Lehet-e jól használni ezeket a tematikus drámajátékokban? A feltett kérdésekre a játék során keressük a válaszainkat.

14.00-15.00        MIDGARD: AZ EMBEREK HONA – középiskolásoknak szóló többtanáros drámaóra demonstrációja felnőttekkel, Nikolay Barzakov, Jozifek Zsófi, Nyárai András (kétnyelvű bemutató foglalkozás a Nyitott Kör Egyesület fiatal drámatanáraival)
2016. augusztus-szeptemberében a Nyitott Körben egy képzés keretében többtanáros drámaórák létrehozásán dolgoztunk (amely folyamatba Kaposi László mentorként kapcsolódott be). Az általunk kidolgozott foglalkozás Sallainé Topor Rita Bizalom, játék című órája alapján készült, és ahogy az eredeti óra esetében is; a fókuszban az áll, hogy mit kezdhetnek egy csoport tagjai azzal a helyzettel, amikor megrendül a bizalmuk a közösség egy tagjában; illetve amikor egy látszólag jól működő csoportban két tag között feloldhatatlan ellentét feszül, amely közvetlen hatást gyakorol a csoport által közösen végzett tevékenységekre. A csoportra épülő drámaóra célja körüljárni a döntéshelyzetből adódó lehetőségeket és azok következményeit mind a csoportra mint entitásra, mind annak közös tevékenységeire nézve.

14.00-15.00        AKTFOTÓ – középiskolásoknak, felnőtteknek szóló többtanáros drámaóra demonstrációja felnőttekkel, Bakonyvári Krisztina, Kottán Klaudia, Vattay Liliána
A Nyitott Kör Egyesület szervezésében (Kaposi László vezetésével) megvalósult, drámapedagógiai képzés keretében készült többtanáros drámaóránk. A foglalkozásban egy iskolaszék tagjaiként hozhatunk döntést a gimnázium egyik elismert pedagógusának sorsáról, akiről megosztó információk látnak napvilágot egy közösségi oldalon és a médiában is. Mi alapján döntünk egy közösséget érintő kérdésben akkor, ha erre nem ismerünk közösen elfogadott normát? Léteznek-e egyértelmű válaszok erkölcsi kérdésekben? Hogyan születnek új, közösségi szabályok? Ezekre a kérdésekre keressük a választ Aktfotó című óránk során.

15.00-16.15        BÁTHORY –  5-8. osztályosoknak szóló tanítási dráma felnőttekkel, Farkas Atilla, a Kerekasztal munkatársa
Felkérés a Magyar Nemzeti Levéltártól. 12 felsős. Báthory István. Török kor.
Milyen eszközöket kínál a dráma egy konkrét felkérés teljesítéséhez? Hogyan lehet kézzelfogható tananyagot drámás módszerekkel feldolgozni? Milyen drámaóra érdekes egy ötödikesnek és egy nyolcadikosnak egyaránt?
Ezekre a kérdésekre igyekeztünk választ adni, amikor elvállaltuk a fenti felkérést és elkészítettünk egy drámaórát. Ennek az órának válhatnak résztvevőivé a workshopra jelentkezők, de ami még fontosabb: az óra után közösen igyekezünk választ keresni a fenti kérdésekre, közösen dolgozunk a drámaórán, annak javításán, fejlesztésén.

15.00-16.15        FRIDA  drámaóra 15-18 évesekkel, Szendrey Gitta
Rengeteg dolgot kaptunk és kapunk folyamatosan az élettől. Tulajdonképpen majdnem mindent természetesnek veszünk egészen addig, amíg nem kell saját magunknak megdolgozni értük, de legfőképpen addig, amíg el nem veszítünk valamit, ami fontos. Szeretném a fiatalokat rávezetni arra, hogy ismerjék fel, értékeljék és vigyázzanak azokra a kincsekre, amijük van, és eddig lehet, hogy észre sem vették. Szeretném, ha megtanulnák, hogy az álmoknak mekkora ereje van. Ezt az üzenetet pedig Frida Kahlo életén és művészetén keresztül szeretném átadni a résztvevő fiataloknak.

16.15-17.30        DRÁMAPEDAGÓGIAI ALBIZOTTSÁG -  témafelvezető előadások, kerekasztal-beszélgetés
A Drámapedagógiai Albizottság 2016. március 30-án kimondta megalakulását, és kéri a MTA Neveléstudományi Bizottságát, hogy fogadja be albizottságai közé. A  Bizottság  tavaszi ülésén az albizottság létrejöttét örömmel üdvözölte. A Drámapedagógiai Albizottság tagjai: a MTA köztestületének azon tagjai, akiknek tudományos munkássága érintkezik a drámapedagógia interdiszciplináris szaktudományával, s aki az Albizottság tagjai kívánnak lenni. A csatlakozás lehetősége nyitott. Kilián István DSc egyetemi tanár, professor emeritus, (Miskolci Egyetem), Eck Júlia egyetemi docens (Pannon Egyetem), Trencsényi László címzetes egyetemi tanár (ELTE), Novák Géza Máté egyetemi adjunktus (ELTE), Kaposi József egyetemi docens (Pázmány Egyetem), Golden Dániel egyetemi adjunktus, tudományos munkatárs (Színház- és Filmművészeti Egyetem), Cziboly Ádám PhD, tudományos munkatárs, Czibula Katalin egyetemi docens (ELTE), Demeter Júlia egyetemi docens (ELTE), Tölgyessy Zsuzsa főiskolai adjunktus (Pázmány Péter Tudományegyetem) személyesen jelenlétével juttatta kifejezésre fenti szándékát. Munkájuk miatt távol maradtak, de csatlakozásukat írásban jelezték Zalay Szabolcs PhD, Pécs, Pinczésné Palásthy Ildikó főiskolai docens, Debrecen, Raátz Judit egyetemi docens (ELTE), Lannert István főiskolai adjunktus (Károli Egyetem), összesen 14 tudományos fokozattal rendelkező szakember, ki már köztestületi tag, vagy folyamatban van köztestületi tagsága. Valamennyiük tudományos munkássága érintkezik azzal a neveléstudományi diszciplínának tekinthető interdiszciplínával, melyet a hazai tudományos terminológia drámapedagógiának nevez, ugyanekkor  személyükben megjelenik ennek a szakágnak több fontos paradigmája és kutatási-kifejezési megközelítése is (az iskoladráma-történettől a nevelési gyakorlatban alkalmazott drámáig, a drámaoktatás felső- és közoktatási módszertanáig,  a szociális-szociológiai megközelítésű felfogásokig stb.).
Az albizottság terveiről, munkamódszereiről, eddigi munkáiról ad számot a drámapedagógusok széles köre előtt a programon. Trencsényi László bemutatja a bizottságot, Eck Júlia pedig a  legutóbbi kutatások eredményeit összegző, készülő „tanítási segédletről”, tanári kézikönyvről ad számot.

16.15-17.30        AMIT EDWARD BONDTÓL TANULTUNK – workshop Hajós Zsuzsával és Nyári Arnolddal, a Kerekasztal munkatársaival
Éppen egy évtizede tanulmányozzuk és használjuk Edward Bondszínházelméletének elemeit a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkájában. Az évforduló örömére gyakorlatban osztjuk meg tapasztalatainkat az érdeklődőkkel összegezve a számunkra releváns, gondolkodásunkat inspiráló tételeket, fogalmakat, alapvetéseket.

17.30-18.30        KÖZGYŰLÉS
Amennyiben nem szavazóképes a közgyűlés, úgy 18.00-ra hívjuk össze a megismételt közgyűlést.)
A tervezett napirend:
1.) Az MDPT utolsó egy éve – a közgyűlés előtti héten a drama.hu oldalon közzétett munkabeszámoló szóbeli kiegészítése
2.) Az MDPT tevékenysége a számok tükrében – a közgyűlés előtti héten a drama.hu oldalon közzétett gazdasági-pénzügyi beszámoló szóbeli kiegészítése
3.) A következő évi munkaterv alapvetései

19.00-20.45        Az Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet bemutatja: ÖKöR – Összes Kötelező Röviden színházi revízió negyvenhat és fél részben
Játsszák: Cseri Hanna, Keresztesy Veronika, Tölgyfa Gergely
Zene: Eklics Dániel, Cseri Hanna
Látvány: Jankó Mátyás, Peták Timót
Mozgás: Spanicsek Valentina
Munkatárs: Hangay Nikolett
Dramaturg, rendező: Szabó Attila
„Előre megrágott olvasmány-granulátummal etetnek?! Hol itt a szabad akarat?” Lucifer, a Madáchból
„Nagyon helyes. Szépre nevel, segít megértetni a fiatalokkal, hogy el kell olvasni a kötelező irodalmat. Nagyon helyes. Nem, még nem láttam.” H. Antal, magyartanár
Az alábbi adatok a Tákisz szókincstára, a Világtanárok Magyar Irodalmi és a Magyartanárok Világirodalmi Szakszervezetének sorszámláló bizottsága, az ENSZ diák- és tanárvédelmi HR tanácsadója, a „Miért éppen a Bánk bán?” ifjúságvédelmi szervezete, a Klikk főbólogatójának nagymamája, az Édes Anyanyelvünk és a Gender Kutatóintézet homonormativitást ellenőrző Bélaegyletének közös tanulmánya, a Pécsi Mondattan (azaz éljen Peti és Mari) bizottságának, a „Magyar embernek magyar könyvet!” Gittrágó-egylet valamint a Világűrkutatók klasszika-filológiai tanszékének komparatisztikai coach-menedzsere által végzett kutatásait megheckerező „Olvassunk minden nap!” Széplelkű Diákok Alapítvány jóváhagyásával kerültek hozzánk. Ezek szerint a 2016/17-es tanévben a középiskolai kötelező olvasmányok az alábbi adatokat tartalmazzák:
39 374 970 betű

 

A rendezvényen a Tintakő Könyvesbolt kínálatában megvásárolhatók drámajáték-gyűjtemények, színdarabok, drámapedagógia oktatási segédanyagok és a művészeti nevelést előtérbe helyező kiadványok mellett a kortárs gyermekirodalom legjobb, válogatott kötetei, erdélyi magyar kiadók pedagógiai, kortárs felnőtt- és gyermekirodalmi kiadványai, valamint a Drámapedagógiai Magazin számai is.

Információ: Füsi Anna (06 70 335-3959; szdnregisztracio@gmail.com)

Regisztráció és belépők:

http://www.marczi.hu/Content/viewEvents/95/21438