Furcsa Pár a szolnoki Szigligeti Színházban
New York. Oscar Madison, a léha, laza, nemtörődöm újságíró befogadja a lakásába barátját, Felixet, aki válófélben, és lelki válságban van. Nagy hibát követ el ezzel. Mert Felix rögtön kötelességének érzi, hogy meghálálja Oscar nemes gesztusát: kötényt köt maga elé, portalanít, rendet rak, takarít, porszívóz, főz, mosogat, törölget, felszolgál és sterilizál. Oscar agglegényi élete felborul. Szép lassan kezdi megelégelni ezt a különös élettársi kapcsolatot…
Neil Simon, huszadik század egyik legnagyobb vígjátékírója biztos kézzel vezeti a közönségét a viharos szórakozás felé. A címszerepekben Kautzky Armand és Mészáros István nevetteti a nézőket.
http://www.eletforma.hu/hirek/tisza-parton-a-furcsa-par/
http://www.blogszolnok.hu/ajanlom_nem_furcsa_par
http://www.szoljon.hu/jasz-nagykun-szolnok/kultura/egy-hazassag-elrontasahoz-ketten-kellenek-639441
A következőkben a rendező beszélget az Oscart játszó vendégművésszel.
Kiss József: Elképesztő lélektani hitelesség, valójában egy komoly lélektani dráma, de feltöltve egy eredeti, new yorki, urbánus, ironikus humorral, végül feldíszítve egy éles szemű, sokat megélt, mégis fiatal író életbölcsességével. Ez a Furcsa pár. Olyan szempontból is furcsa lesz a ti párosotok a Pulcherral, hogy más-más színészi iskolába jártatok, más a sorsotok, a világ, amelyben éltek.
Kautzky Armand: Ó, sokszor játszottunk mi együtt! Legelőször Weingarten Nyár c. darabjában, amit Almási Éva rendezett annak idején. Legutóbb pedig a Salemi boszorkányokban, Nagy Viktor rendezésében. Az elmúlt nyolc évben volt szerencsém nagyon szép szerepeket eljátszani itt, így nem ért váratlanul, amikor megkaptam ezt a felkérést. Ez most kemény egyeztetést igényelt. De eddig még mindig sikerült egyeztetni engem.
Kiss József: Stúdiószínházi, bérleten kívüli előadás, könnyebben egyeztethető. Melyik szerep áll hozzád közelebb? Oscar, a nagyvonalú rendetlen, vagy az energiavámpír, rigolyás Felix?
Kautzky Armand: Azért nagyon érdekes a szituáció, mert mind a kettőből van bennem. Annyira, hogy amikor megkaptam a felkérésedet, én nem is tudtam hirtelen, melyikre is fog szólni. Aki felületesen ismer, az inkább a Felixre tippelne, mert kicsit rendmániás, vonalas fickó benyomását keltem. Talán még könnyebben is boldogultam volna vele, de ez erősebb feladat, mást kell megmozgassak magamban, megmutassak a közönségnek. Egy új arcomat, más hangsúlyaimat, gesztusaimat.
Kiss József: Te játszol a Madách színházi Furcsa párban is. Az egyik kártyapartner-barát szerepét. Ez előny, hiszen nem ugyanazt kell itt játszanod, ugyanakkor tudod, mire kell figyelni, hol a poén, és így tovább.
Kautzky Armand: Három éve megy a Madách Színházban. A darabot ismerem.
Kiss József: A zsákutcákba nem mész be…
Kautzky Armand: Így van. Néha – jól tudom – idegesítő módon, de meg tudom kímélni a kollégákat olyan fölösleges körök lefutásától, melyeknek csak az lehet a vége, aminek lennie kell. Máshol már kivacakoltuk a megoldást. Ezek meglévő szabályszerűségek. Gálvölgyi elég markáns egyéniség, mégis én itt csak a saját megoldásaimat hozhatom.
Kiss József: Az is segítség, hogy mi itt valószínűleg másképp dolgozunk. Föltűnő, hogy ez a darab lélektanilag milyen pontos. És, aki ezt írta, az a világot milyen szinten ismeri.
Kautzky Armand: Neil Simon az a fajta vígjátékszerző, akinek a darabjaiban érdemes utánagondolni minden egyes mondatnak. Itt elvétve akad olyan pillanat, hogy valaki csak azért mond valamit, mert az poén. Szinte minden mondatnak szituációértéke van.
Kiss József: Nektek már felolvastam a szerző pár ars poetica értékű gondolatát: „Amikor színdarabokat írtam… egy történetet akartam elmondani valóságos emberekről.”Vagy: „Nem tudok elképzelni olyan humoros helyzetet, amelyben ne lenne valamilyen fájdalom is. Régebben mindig azt kérdeztem: “Milyen egy vicces szituáció?”
Ma azt kérdezem: “Milyen egy szomorú szituáció, és hogyan tudnám azt humorosan elmesélni.” És összegzésül:„A kezdő drámaíróknak azt mondanám, ne akarjanak viccesek lenni. Próbáljanak realisták lenni és akkor a komikum magától megjön.” Most darabot írok éppen, érzem, látom ennek igazságát. Nagy iskola.
Kautzky Armand: Minden mondatnak oka van. Ezért nehéz meghúzni is.
Kiss József: Ezek szerint kevés különbség van egy nagyszínpadi és egy stúdió-előadás között.
Kautzky Armand: Semmi. Ugyanaz a feladat. Ugyanaz az út vezet a szerep felépítéséhez. Talán majd az előadásokon. Itt nem kell ügyelni arra, hogy az utolsó sorokban is hallják, itt elég, ha egy gondolat átsuhan a homlokomon.
Kiss József: Mi más foglalkoztat mostanában?
Kautzky Armand: A rendezés. Egyre inkább. Éppen itt, Szolnokon debütáltam a Roncsderby-vel, mint rendező, éppen ebben a helyiségben. Gazdagabb szakmai életet élek azzal, hogy most már több alkalommal rendeztem, tavasszal utoljára, a Hangembereket. Ez foglalkoztat. (2015)
Jegyek válthatók 2.400,-2.100,- 1900,-Ft-os áron, a Szolnoki Szigligeti Színház Szervező-és Jegyirodájában: Szolnok, Kossuth utca 17-23. Telefon: (56) 422-902, (56)424-063, vagy előadások előtt a színház jegypénztárában.
Nyitvatartás:hétfőtől-péntekig 9-17 óráig.
e-mail: jegyiroda@chello.hu
www.szigligeti-szinhaz.hu